Debtia logo
Log på

12 tips til øget rentabilitet

Uden rentabilitet, ingen forretning. En virksomheds rentabilitet er måske den vigtigste analyse, du kan foretage, eftersom rentabiliteten giver et indblik i, hvad en virksomhed genererer i nettooverskud. Derfor er denne værdi afgørende for investorer og virksomhedsejere.

12 tips til øget rentabilitet

Så hvis du spørger dig selv: Hvordan kan jeg forbedre rentabiliteten i min virksomhed? Så bør du læse denne artikel. Her er 12 tips til at hjælpe dig på vej til en bedre rentabilitet.

Beslut dig

Bestem, hvorfor du vil have virksomheden til at blive mere rentabel. Når du har besluttet dig, kan du finde argumenter for at foretage de nødvendige ændringer. Vær forberedt på, at det vil tage en forandringsproces at komme derhen, hvor du vil hen.

Forøg salget

Måske kan du hæve prisen på et produkt eller en tjeneste? Måske kan du også forhandle endnu bedre indkøbspriser?

Den første ting du bør tænke på, hvis du ønsker at øge rentabiliteten, er at forbedre salget. Det er ikke den nemmeste ting at opnå, men med god overvågning og implementering kan du opnå det.

En god målsætning kunne lyde således:

Opnå 20 % flere kunder (fra 1000 til 1200) i løbet af de næste 12 måneder.

At nå ud til nye kunder og markeder kræver normalt en form for målrettet markedsføring. Der er mange muligheder for markedsføring, fra uddeling af flyers på gaden til tv-annoncer og digital markedsføring. Vælg en metode, der fungerer for din type virksomhed og dine ideelle kunder.

På den måde formår du at have mål, der kan opfyldes og dermed forfølge dem.

Få dine medarbejdere med på rejse

Skab forståelse for virksomhedens udfordringer og mål ved at have personlige samtaler med alle medarbejdere. Tal om arbejdssituationen, løn og de udviklingsmuligheder, der findes. Ved at få “alle med på rejsen” øges chancerne for øget rentabilitet.

Skab et godt team

Det er ikke nok at have de rigtige mennesker omkring dig. Brug energi på at få medarbejderne sammen og skabe fællesskab. Husk, at medarbejdere, der har det godt, også klarer sig godt.

Sæt klare mål

Sæt et klart mål om, hvilket rentabilitetsniveau der er rimeligt og føles rigtigt for din virksomhed. Du kan med fordel sammenligne med lignende virksomheder.

Skab en strategi

Udvikl en indkøbs- og salgsstrategi. Følg det fuldt ud og vær konsekvent.

Analyser og evaluer

Tag dig tid til at analysere udviklingen, og hvad du kan gøre både på kort og lang sigt for din virksomhed for at opnå øget rentabilitet.

Fjern dyre tjenester

Mange virksomheder kommer ind i en rutine eller rytme med at tilbyde dyre tjenester til deres kunder, som de let kunne fjerne uden tab af kundetilfredshed.

Se på de små tjenester, du tilbyder dine kunder. Er der noget, du kan reducere eller helt lade vær med at tilbyde?

Forbedre likviditeten

Forkort betalingstiden. Ved at trimme faktureringsrutiner og forkorte betalingstiden fra 30 til 20 dage kan du forbedre likviditeten betydeligt.

Følg op og handle

Sørg for, at rapporten er velstruktureret, så du kan følge dine fastsatte mål. Når du begynder at måle og handle på resultaterne, kan du have stor indflydelse.

Sælg dine fakturaer

Sælg dine fakturaer i slutningen af året. På denne måde får du penge ind på kontoen og samtidig forbedrer virksomhedens økonomi til det nye år.

Hæv dine priser

I mange situationer kan du hæve dine priser med 5 eller 10 procent uden at opleve nogen markedsmodstand. Hvis dine produkter og tjenester er af god kvalitet, og dine medarbejdere er venlige og hjælpsomme, vil en lille stigning i dine samlede priser ikke skramme dine kunder væk.

Læs også om nøgletal – Rentabilitet, soliditet, likviditet.