Gode rutiner for kreditsikring af kunder hjælper dig godt på vej til en sund og stabil økonomi – både i rolige tider, og når stormen er værst.
Det er turbulente tider med eftervirkningerne af coronapandemien, rentestigninger, prisinflation, varemangel og konkursstigninger. Kort sagt befinder vi os i en periode med stor usikkerhed og hurtige forandringer.
Midt i alt dette arbejder de fleste virksomheder nu på at indsamle udestående beløb inden årets udgang. For mange betyder det en hektisk periode med opfølgning af forsinkede eller dårlige betalere, for at sikre, at pengene kommer ind på deres konto.
Med gode rutiner for løbende kreditsikring og opfølgning på kunderne giver du din virksomhed et bedre udgangspunkt for at drive sund drift – uanset den økonomiske situation i samfundet – og du er bedre rustet, når pilene peger nedad på børsen og opad på konkursstatistikken.
I denne artikel får du fire gode grunde til, hvorfor du bør indføre gode rutiner for kredittjek af eksisterende og potentielle kunder i 2024.
Du får hurtigt og effektivt overblik
Et kredittjek giver dig et hurtigt overblik over den aktuelle status for en eksisterende eller potentiel kunde. Oplysningerne præsenteres på en klar måde, så du ikke behøver at bruge meget tid på at erhverve nok data til at foretage en god vurdering.
Et par klik er alt hvad du behøver for hurtigt og effektivt at finde de svar, du leder efter. Derefter er det op til dig at beslutte, om du skal arbejde med kunden, hvor meget kredit de skal have, hvordan du skal fakturere dem, og hvor lang betalingsfrist de skal have.
Du foretager vurderinger baseret på nye oplysninger
Hvordan bestemmer du en kundes kreditværdighed og betalingsevne? Mange kigger stadig på tidligere års regnskaber og resultater – men hvis der er én ting, de sidste par år har lært os, så er det, at tingene hurtigt kan vende.
Kreditsikring giver dig et opdateret øjebliksbillede af en kundes økonomiske status lige nu.
Meget tyder på, at virksomhedsledere har meget forskellige rutiner for brug af kredittjek. Mens nogle bruger det ofte, kontrollerer andre kun kunden én gang og nøjes med det. Vi anbefaler, at du følger kunden op med regelmæssige kredittjek. Dette giver dig mulighed for at se vigtige ændringer i kundens økonomi, før det er for sent.
Du undgår dårlige betalere
Et af de vigtigste formål med at foretage en Kreditsikring er at afdække og begrænse dårlige betalere. Har du kunder, du ikke har hørt fra i et stykke tid? Kunder med udestående fakturaer, du ikke kan komme i kontakt med? Det skal få dine alarmklokker til at tænde.
Vær særlig opmærksom på betalingsanmærkninger, når du vurderer nye og potentielle kunder. Uanset virksomhedens samlede økonomiske billede betyder en betalingsnota, at der er nogen, der ikke har modtaget et forlig i den anden ende. Og hvis det kan ske for dem, kan det også ske for dig.
Uanset om du vil gøre forretninger med en kunde, der har en noget flosset betalingshistorik, er det din beslutning. Men husk på, at ikke alle kunder skal have de samme betalingsbetingelser. Kreditsikring kan hjælpe dig med at beslutte, om en kunde skal modtage kredit eller ej, og om betalingsfristen skal være 30 dage eller kun 14.
Kreditsikring af kunder
Et kredittjek af en kunde vil, hvis det drejer sig om en privatkunde, kunne bestå i oplysninger om indtægt, faste udgifter, rådighedsbeløb, jobsituation og øvrige gældsforpligtelser.
Hvis det drejer sig om en virksomhed vil virksomhedens økonomiske nøgletal, som findes i regnskaberne, kunne medvirke til at vurdere kreditværdigheden. Det vil også være vigtigt at vide om kunden er opført som dårlig betaler i et kreditoplysningsbureau, for eksempel Ribers.
Hvis der er tale om langsigtet kredit af en større værdi kan det også være relevant at der kan stilles sikkerhed, eksempelvis pant i debitors værdier. Gode kreditkontrolrutiner kan gøre det nemmere at sige ja til de gode kunder, du ellers ville have sagt nej til, og dermed åbne døren til nye forretningsmuligheder.
Læs også om forskellige typer debitorer og hvordan du håndterer dem.