Etik er meget vigtigt i forbindelse med inkasso og kan give betydelige fordele for enhver virksomhed. En etisk tilgang til inkasso handler om at forstå skyldnerens forhold og være empatisk over for deres situation. Kundeorienteret inkassoskik gavner debitor og ikke mindst kreditors omdømme.
Grundlæggende er målet med inkasso at få kunden til at betale en forfalden betaling, men i praksis kan dette gøres på flere forskellige måder.
Dårligt forvaltet inkasso kan i værste fald bryde et kundeforhold, selvom gælden i sidste ende bliver betalt. I et større perspektiv kan dette endda skade virksomhedens brand.
Hvis kundens situation derimod tages i betragtning i inkassoprocessen, og der tilbydes individuelle løsninger, kan det opfattes som en del af virksomhedens kundeservice. På den måde kan du både sikre, at kunden får hjælp i en vanskelig situation og samtidig sikre, at kundeforholdet fortsætter.
Fleksibilitet og venlighed gør ikke inkassoprocessen mindre effektiv. Kunden vil hellere betale sin gæld, hvis de bliver godt behandlet og føler, at det er muligt at forhandle sig frem til den bedste løsning for at få gælden betalt.
Debtia tilbyder hjælp gennem hele inkassoprocessen – fra rykkerskrivelse til håndteringen af alle de juridiske processer hos fogedretten. Det gælder både små og store tilgodehavender, fordringer mod privatpersoner og virksomheder samt danske og internationale tilgodehavender.
Hos Debtia mener vi ikke, at effektiv inkasso handler om at intimidere eller true debitor. Derimod handler effektiv inkasso for os om at forhandle, samarbejde og finde løsninger. Formålet er at inddrive dit udestående så hurtigt som muligt til lavest mulige omkostninger, så du får værdi for pengene. Dette starter altid med etisk og forsvarlig inkassoskik.
Alle der er i kontakt med os, skal gerne sidde tilbage med et smil på læben. Kontakt os i dag, og lad os hjælpe dig med at inddrive din manglende betaling.