Likviditet beskriver en virksomheds evne til at opfylde sine egne betalingsforpligtelser og have tilstrækkelig købekraft til at drive en virksomhed. God likviditet kan være afgørende for, om din virksomhed lykkes eller ej. Her er vores råd til bedre likviditet.
Skab overblik med et likviditetsbudget.
Det er nyttigt at have et likviditetsbudget, der giver overblik over planlagte ind- og udbetalinger. Da et likviditetsbudget giver et billede af, om der er kapacitet til at dække fremtidige omkostninger, kan det hjælpe med at holde hjulene i din virksomhed i gang.
Et likviditetsbudget oprettes ofte med forskellige perspektiver på tid og kan variere fra årligt, kvartalsvis, månedligt og endda ugentligt. Formålet med et likviditetsbudget er at beskrive, hvor mange kontanter der forventes at gå ind og ud af virksomheden i en given periode. Likviditetsbudgettet vil således vise, hvor meget virksomheden skønner at have på sin konto ved udgangen af budgetperioden.
Send fakturaen elektronisk
Vidste du, at den måde, du sender dine fakturaer på, påvirker din likviditet? Der er mange måder at sende en faktura på, men hvis du vil påvirke din evne til at blive betalt hurtigere, skal du sende den elektronisk.
Der er mange fordele ved at sende fakturaer elektronisk. Du sparer både tid og penge, og det er mere miljøvenligt. Men det faktum, at det også er både sikrere og hurtigere, er måske vigtigst for din likviditet.
Elektronisk fakturering er en nem, hurtig og sikker måde at sende en faktura på. Det minimerer overskredne betalinger, samt sørge for, at dine penge kommer hurtigere.
Send din faktura med det samme
Udskyder du nogen gange fakturering? I en hektisk hverdag kan det være fristende at vente, men det kan påvirke din likviditet negativt. Send derfor fakturaen med det samme.
Jo hurtigere du sender en faktura, des hurtigere bliver du betalt. Hvis du eksempelvis har betalt for varer, er det vigtigt, at du selv har pengene til at kunne betale dine leverandører til tiden.
Hvis du venter for længe med at sende en faktura, kan kunden hurtigt glemme, at han skylder dig penge, og du risikerer forsinkelser i betalingen. Der kan også opstå unødvendige misforståelser om, hvad kunden skylder dig, eller hvad der er leveret.
Du fremstår professionel, når du sender faktureringen hurtigt. Dette bidrager igen til et godt kundeforhold, hvilket øger chancen for, at kunden køber fra dig igen på et senere tidspunkt.
Hvad skal man gøre, hvis kunden er uenig i fakturaen – indsigelse
Har du kunder, der er uenige i den faktura, du har sendt? De fleste virksomheder vil på et tidspunkt opleve en indsigelse, også kendt som en bestridelse.
Når du modtager en indsigelse, er det vigtigt, at du behandler den hurtigt. Gør dig bekendt med, hvad klagen handler om. Har kunden en reel grund til at klage? Hvis du mener, at klagen er ubegrundet, bør du forsøge at begrunde dette. Svar altid skriftligt – og svar så hurtigt som muligt. Vær åben og samarbejdsvillig. På den måde bliver det lettere at løse sagen på en god måde – samtidig med at kundeforholdet bevares.
Hav gode rutiner for betalingsopfølgning – rykkere og inkasso
Afventer din betaling? Det er vigtigt, at du ikke venter med betalingsopfølgningen. Sørg for, at kunden prioriterer din faktura.
Kom i dialog med din kunde, send et inkassovarsel, når pengene ikke kommer. Hvis du venter for længe, risikerer du at miste dine penge – hvilket igen vil påvirke din likviditet negativt.
Vores erfaring er, at mange glemmer at betale fakturaen, og at hele 85 % af forfaldne fakturaer betales allerede efter første rykkerskrivelse. Tøv derfor ikke med at sende din kunde en påmindelse!
Læs også om nøgletal – Rentabilitet, soliditet, likviditet.