Har du faktureret, men ikke modtaget dine penge? I det tilfælde anbefaler vi at følge op med kunderne for at sikre, at dine penge kommer ind inden årets udgang.
Det kan være en udfordring for mange virksomheder at få inddrevet udestående tilgodehavende, især når slutningen af året nærmer sig. Hvis du følger op på ubetalte fakturaer nu, sikrer du en sund likviditet, hvilket igen giver din virksomhed en konkurrencemæssig fordel. Det bedste af det hele er, at du sætter din virksomhed i en stærk position til at tackle, hvad det nye år måtte bringe.
Vidste du, at over 8 ud af 10 betaler efter den første påmindelse? Langt de fleste har bare brug for en høflig betalingspåmindelse. Jo længere tid du venter med at følge op på din faktura, des sværere bliver det at inddrive pengene.
I denne artikel får du en række råd, der kan hjælpe din virksomhed med at få jeres penge hurtigt inden årets udgang.
Sørg for, at du har gode grundlæggende data
Grundlæggende data er oplysninger, du har om din kunde. De rigtige data er vigtige for, at din faktura kommer både korrekt og hurtigt frem til den rigtige person eller virksomhed. Derudover sikrer en databaseret tilgang, at du både forvalter dine krav og dit omdømme.
Send faktura elektronisk
Sender I fakturaer pr. brev til alle jeres kunder? Så har du måske oplevet, at kredittiden varierer fra kunde til kunde.
Vidste du, at 90 % af e-fakturaer betales inden forfaldsdatoen? Elektronisk fakturering er en nem, hurtig og sikker måde at sende en faktura på. Du sparer både tid og penge, og det er mere miljøvenligt.
Tilbyd flere betalingsløsninger
Du gør det lettere for dine kunder at betale, når du tilbyder flere betalingsmetoder. Dette giver kunderne flere muligheder for at foretage betalinger og øger chancen for hurtigere betalinger.
Det betyder færre forsinkede betalinger og et sundere likviditet for din virksomhed. Fjernelse af betalingsbarrierer sparer tid, ressourcer og sikrer hurtigere betalinger.
Automatiser opfølgning på betaling
Systematiser betalingsopfølgning således at kunden automatisk får en påmindelse, når forfaldsdatoen er overskredet. På den måde sparer du tid, frustration og penge. En betalingspåmindelse kaldes ofte i daglig tale en rykkerskrivelse.
Da en betalingspåmindelse i første omgang har til formål at skabe en dialog med debitoren om den manglende betaling er det en uskrevet regel at skrivelsen holdes i en imødekommende tone. Skrivelsen bør ligeledes indeholde en beskrivelse af årsagen til kravet og de nødvendige betalingsoplysninger.
Læs mere om betalingspåmindelse her.
Få en god start på det nye år
Husk, at likviditet er en vigtig indikator for en virksomheds økonomiske sundhed. Med god likviditet kan du slappe af og fokusere på at nå mål og ambitioner for det nye år – med motivation og øget selvtillid.
Ønsker du hjælp til inddrivelse af et krav efter at have læst denne artikel? Kontakt os telefonisk på 44 22 40 00 eller via mail på kundeservice@debtia.dk.