Debtia logo
Log på

7 råd til at håndtere inkasso effektivt

Selv den bedste kreditor kan i sidste ende have brug for råd fra en god inkassoekspert. Desuden vil enhver virksomhed, der yder kredit, i sidste ende have brug for et godt inkassobureau.

7 råd til at håndtere inkasso effektivt

Inden du kommer til det punkt, kan det være en god idé at prøve kræfter med at inddrive gælden selv først. Gør du det, har du brug for et par råd.

Disse 7 grundlæggende inkassoråd får dig til at inddrive dine inkassosager effektivt og hurtigt.

1. Opkræv et gebyr på dine fakturaer ved overskredet betalingsfrist.

Dette er mere et råd til at undgå fremtidige dårlige betalere. Fortæl din kunde, at du vil opkræve renter og / eller inddrivelsesgebyr for enhver forsinket betaling.

Dette vil afskrække dem fra at betale for sent i første omgang, og det vil desuden sende et stærk budskab til dine kunder om, at du har fast kreditpraksis på plads.

2. Øjeblikkelig handling.

Din inkassosag skal starte den dag, betalingsfristen er overskredet. En medarbejder i din virksomhed skal ringe eller sende en rykker til skyldner, hvori der redegøres for gælden med en frist på 10 dage før gælden sendes til inkasso.

Rykkerskrivelsen kan indeholde et gebyr – typisk på 100 kr., samt renter af det beløb der skyldes.

Vent ikke med at starte inddrivelsen. Jo længere en gæld forbliver ubetalt, jo mindre sandsynligt vil du få succes med at inddrive den. Inddrivelsesprocent falder også, jo længere du venter med at outsource til et inkassobureau som Debtia.

3. Vær venlig, men bestemt.

Ja, det lyder indlysende, men du fanger flere fluer med en dråbe honning, end du gør med en tønde eddike – og særligt dette er sandt i inkasso. Skab altid en god konstruktiv dialog med debitor og find ud af, hvordan du kan arbejde sammen dem, ikke mod dem. Det betaler sig, at forstå dine skyldnere og tale til dem i øjenhøjde.

4. Vær vedholdende.

Dette grundlæggende inkassoråd er, hvad de fleste inkassobureauer savner. Et telefonopkald eller en e-mail vil ikke inddrive din gæld. Det gør en vedholdende kreditor derimod, som ikke er bange for at række ud til debitor ad flere gange.

Du skal dog være opmærksom på, at der skal gå 10 dage mellem hver rykker, du sender. Rykkergebyret må desuden ikke være højere end 100 kr. pr rykker.

Læs også om reglerne for rykkere.

5. Vær forberedt.

Viden er magt. Du skal, før du foretager dit telefonopkald til debitor, vide så meget som muligt om de mulige årsager til, at betalingen ikke er foretaget.

Tænk på potentielle undskyldninger, du måske vil høre fra debitor, og kom med dit svar, før du ringer eller sender e-mailen. Planlæg, hvad du vil sige, så du ikke glemmer noget vigtigt.

6. Intet slår den gode gamle telefonopringning.

Mens breve, e-mails, SMS osv. alle er gode værktøjer under inkasso, bør størstedelen af inddrivelsen ske via telefon. Lad os se det i øjnene: Du har allerede sendt din faktura via e-mail, og den er blevet ignoreret. Gentag ikke, hvad der allerede er gjort. Tag telefonen og ring regelmæssigt debitor hver uge.

7. Lyt.

Er du færdig med at bede om betalingen? Så stop med at tale og lyt efter svaret. Giv din kunde en chance for at forklare. Indgå i en dialog med dem for at komme til et scenarie, hvor i begge vinder.

Du er langt bedre forberedt på at arbejde sammen med debitor, indtil betalingen er modtaget, idet du forstår årsagerne til den manglende betaling.

Hvis du er i tvivl om noget eller du vil vide mere om, hvordan Debtia kan hjælpe dig med dine inkassosager, er du velkommen til at kontakt os. Vi står altid klar til at hjælpe dig med råd og vejledning om inkasso.